Ovesné sušenky Nairns
Do krabiček jsme rozdělili tři různé druhy sušenek Nairns, každý z vás má pouze jeden druh – Ovesné sušenky naturální, Ovesné sušenky se sýrem nebo Ovesné sušenky s bylinkami a semínky, vše bez lepku.
Základem všech sušenek je celozrnný oves. Ten pomáhá při střevních a žaludeních obtížích, poru- chách trávení, posiluje imunitní systém, tlumí zvýšenou činnost štítné žlázy. Pro svůj nízký obsah kalorií se perfektně hodí k dietám všeho druhu a navíc by měl napomáhat při odbourávání tuku a cholesterolu z těla. Proto jsou výrobky z celozrnného ovsa vhodné I pro diabetiky a osoby se srdeč- ními chorobami. U mužů napomáhá zvyšovat hladinu hormonu testosteronu. Působí tedy nejen jako afrodiziakum, ale jejich konzumace umocňuje schopnost těla budovat svalovou hmotu a současně spalovat tuky. Bílkoviny v celozrnném ovsu se blíží ideálu díky vysokému obsahu esenciálních ami- nokyselin. Celozrnné ovesné výrobky obsahují v přírodní formě vitaminy skupiny B i E a minerální látky - zejména vápník, hořčík, železo a zinek.
Sušenky Nairns obsahují i olej z palmového ovoce. Pozor, nepleťte si tento olej s běžně uváděným palmovým, který obsahuje vyšší množství nasycených mastných kyselin a nese s sebou zdravotní rizika např. v podobě zvýšené hladiny cholesterolu, vyššího tlaku apod. Naproti tomu olej z palmové- ho ovoce obsahuje výrazně nižší množství nasycených tuků a naopak je bohatší na mononenasyce- né tuky, tzv. "zdravé" tuky, jako obsahuje třeba avokádo. Palmový olej se získává z dužiny plodu obklopující semeno. Plody se nejprve spaří, potom rozdrtí a vylisují. Neobsahuje transmastné kyseli- ny, které vznikají při rafinaci běžného palmového oleje, ani syntetická barviva. Palmový olej celkově získal zejména v posledních letech špatné jméno díky tomu, že značná část výrobců používá olej z palem, které jsou pěstovány na úkor deštných pralesů a tvorů v nich žijících. Naštěstí stále více firem přistupuje k této problematice zodpovědněji. Firma Nairns proto využívá pouze palmový olej z trvale udržitelných plantáží, které jsou certifikované RSPO (www.rspo.org), a jejich kodexem je podporovat biodiverzitu fauny i flóry.
Cena: 74Kč/ 160g 

 

Karobové sušenky - Natural Jihlava

Jsou slazeny pouze rýžovým sirupem, bez obsahu vajec a mléka. Karob je o něco zdravější alternativa kakaa a je znám také jako svatojánský chléb. Oproti kakau neobsahuje kofein. Rozdíly jsou patrné i z hlediska obsahu tuků a cukrů. Kakao je mnohem tučnější než karob – zatímco první ze jmenovaných obsahuje až 23 % tuku a pouze 5 % cukru, v případě karobu je to 7 % tuku a až 48 % cukru, proto výrobky, ve kterých je obsažen karob není nutné tolik přislazovat. Kalorická hodnota karobu je přitom asi o třetinu menší, než u kakaa. Karob má navíc příznivý vliv na trávení, snižuje hladinu cholesterolu v krvi.

Cena: 25Kč/ 150g 

 

 

SUSHI SADA - MITOKU - SUNFOOD VM:

 

Řasa Nori
Řasu nori je nutné především chránit před vlhkostí, ale i tak počítejte s tím, že jak jednou sáček s nori otevřete, vzdušná vlhkost se dovnitř dostane a řasa velmi rychle ztratí kvalitu.
V ideálním případě by řasa měla být ještě křupavá ve chvíli, kdy jíme sushi. Toho není snadné dosáh- nout, nicméně existuje několik zásad, které zaručí co nejlepší výsledek.

vždy si vysušte důkladně ruce, než se dotknete nori
řasu po dobu výroby sushi mějte na suchém místě, nejlépe v originálním obalu
nikdy(!) během výroby sushi řasu nenamáčejte. Řasa vsakuje velmi rychle vlhkost z rýže a žádné namáčení opravdu není potřeba.
pro rolování je nejvhodnější bambusová podložka, je možné použít i např. čisté prostírání, když není bambusová podložka. Pro nováčky doporučujeme nejdříve udělat jednu rolku a podle chuti upravit druhou.

Nori je velmi zdravá, bohatá na vitaminy A, B1, B2, B6, B12, C a D. Dále obsahuje jód, vápník a železo. Efektivně prý zabraňuje usazování cholesterolu v cévách. Správná nori je zcela suchá, aromatická a tmavě zelená až černá. Pokud má hnědou barvu, nebude dobrá na chuť.
Pláty nori byly dříve velkou vzácností a prodražovaly významně sushi, které bylo i proto dlouho jen výsadou vyvolených. Teprve po zautomatizování výroby nori se sushi stalo dostupné střední třídě v japonsku a mohlo se rozšířit do světa.

 

Rýžový ocet
Rýžový ocet, japonsky su, je nejdůležitější ingrediencí pro sushi. Stál u zrodu sushi takového, jak ho dnes známe. Bez sushi rýže ochucené rýžovým octem není sushi. Tento ocet se vyrábí z fermentova- né rýže nebo rýžového vína a to zejména v Japonsku, Číně, Vietnamu a Koreji.
Na ochucení sushi rýže se používá rýžový ocet s cukrem a solí (!!Rýžový ocet v této sadě již je ochu- cen!!). Poměry jednotlivých surovin se liší podle provincií v Japonsku. Při přípravě sushi přidáváme rýžový ocet do horké rýže v dřevěné míse hangiri, během vmíchávání octa zároveň rýži ochlazujeme. Rýžový ocet není možné nahradit jinými druhy octa, přebily by jemné chutě ostatních surovin.

 

Sushi rýže
Správně připravená rýže je prvním krokem k úspěchu. Měla by být přiměřeně lepivá, ale zároveň načechraná. Rýže má zásadní vliv na konzistenci sushi, což jak už víte je jedním ze základních před- pokladů toho správného sushi.

Pár tipů k přípravě:

  • množství octu je individuální, Japonci používají větší množství než jsme zvyklí zde. Obecně lze

    říci, že na 250 gramů (neuvařené) rýže použijte přibližně 50 ml octové směsi.

  •  Rýže by měla být ochucená, ale pozor, když ochutnáváte rýži ještě horkou, zdá se vám více

    ochucená, než bude až vychladne. Takže klídek... :-)

  • Rýže se nesolí a ani voda ve které se vaří.

  • Dbejte na čistotu rukou. Po umytí rukou mýdlem si opláchněte ruce octem nebo nálevem z

    nakládaného zázvoru, tím odstraníte vůni mýdla. Nikdo nechceme sushi s mýdlovou vůní.

  • Nezapomeňte uvařenou rýži na sporáku, pokud ji ještě za horka nerozmícháte s octovou směsí,

    bude z ní tvrdá cihla.

  • Pokud nemáte rýžovar, použijte hrnec se silným dnem i stěnami a nepřilnavým povrchem.

  • Zvolte spíše menší a vyšší hrnec, neboť „tvrdá“ rýže ze dna a okraje hrnce se do sushi zpravidla

    nedává – vybírejte uvařenou rýži ze středu hrnce. Množství uvařené rýže v návodu je více, než se do dvou plátků řasy nori vleze. Důvodem je to, že menší množství rýže má tendenci se připalovat a hůře se připravuje. 

 

Wasabi
Wasabi je název pro japonský křen, který je o poznání silnější než nám známý křen selský. Stejně jako "náš" křen má velmi výrazné aroma, které působí na žlázy v našem nose. Při delším styku se vzdu- chem však svou sílu ztrácí. Pěstuje se nejen v Japonsku, ale i na severozápadě Severní Ameriky. Jak je již z úvodu patrné, wasabi jistě znají všichni milovníci sushi. Nejčastěji se křenová pasta přidává do "sushi rolády" mezi rýži a rybu, aby jeho aroma nevyprchalo a také aby neutralizovalo rybí pach. Se zelenou pastou to však příliš nepřeháníme, jinak přehlušíme chuť hlavních součástí pokrmu. Wasabi se považuje za pochutinu, která různé jedy a mikroorganizmy (zejména v syrových rybách) eliminuje.
Wasabi prášek je určený k přípravě pasty, kterou získáte jednoduchým smícháním prášku s vodou. Vodu přidávejte jen velmi opatrně, aby pasta nebyla příliš řídká. Kozistenci by měla mít jako hustá kaše. 1 čajovou lžičku prášku smícháme s 2 čajovými lžičkami vody, dobře promícháme a necháme 2 až 3 minuty uležet pro získání optimálního aroma.

 

Sójová omáčka
Sójová omáčka (japonsky shoyu) k sushi neodmyslitelně patří. Sójová omáčka se vyrábí fermentací ze zkvašené sójové pasty. Sójová pasta obsahuje vařené sójové boby, pražená pšeničná zrna, roztok vody se solí a speciální plísně, které rozloží dlouhé molekuly ze směsi na cukry, ty se pak stanou potravou kvasinek. Po zkvašení vznikne hmota, ze které se vymačká tekutina – sójová omáčka. Zbytek pasty se používá jako krmivo pro dobytek.
Pozor, spousta sójových omáček bohužel není kvašená, ale vyrobená chemicky. Vzhledem k tomu, že jediné prospěšné látky, která sójová omáčka obsahuje, pocházejí z procesu kvašení, není to dobrá zpráva. Čtěte etikety a pokud výrobce přímo neuvádí, že se jedná o kvašenou sojovou omáčku (fermented soy sauce), raději nekupujte. V Japonsku se používají dva druhy sójové omáčky - shoyu a tamari. Omáčka tamari je vyrobená jen ze sójových bobů, s malým nebo žádným přídavkem pšeni- ce. Shoyu vzniká ze směsi sójových bobů a pšeničných zrn.Tamari se používá při tepelné úpravě jídel, shoyu se používá za studena a tedy i k ochucování sushi. Celiaci se nemusí obávat, pro ně je vhodná i japonská sójová omáčka Shoyu, vyrobená tradiční metodou. Přestože se vyrábí i z pšenice, fermen- tace lepek dokonale rozštěpí.

 

Zázvor pickles
Nakládaný zázvor se podává k sushi kvůli neutralizaci chutí mezi jednotlivými sousty. Sushi má velmi jemnou chuť a abychom si sushi mohli co nejlépe vychutnat, můžeme sníst plátek nakládaného zázvoru než přejdeme k jinému druhu sushi. Nakládaný zázvor není salát a neměl by se jíst současně se sushi. Pokud zázvor nezkonzumujete, přelejte jej včetně nálevu do zavařovací sklenice. Takto vám vydrží v lednici i několik měsíců a stále bude dobrý. Čím déle je nakládaný zázvor uleželý, tím ostřej- ší má chuť.
Zázvor má mnoho terapeutických účinků, jako například protizánětlivé, využívá se při léčbě a prevenci při nachlazení a chřipce, proti nadýmání a jiným zažívacím potížím, ale také při cestovní a těhotenské nevolnosti, zvracení a migréně.

 

Daikon
Daikon je východoasijská japonská bílá ředkev. Kromě toho, že je daikon bohatý na obsah vitamínu C tak také obsahuje aktivní enzymy, které usnadňují trávení. Bílá ředkev má navíc úžasnou vlastnost dostat z těla hlen, který se tvoří zejména ze špatně sestavené stravy a v zimním období. Stejně jako zázvor je vhodný k prokládání a neutralizaci mezi jednotlivými kousky sushi.

 

Umepasta
Je dužnina ze švestiček umeboshi, která se vyrábí odstraněním pecky a rozmačkáním na pastu. Šves- tičky umeboshi jsou výjimečné svou schopností neutralizovat vnitřní prostředí. Napomáhají také při nevolnostech, při problémech s krví (v krátkém čase se zlepší krevní obraz, obsahuje snadno vstře- batelné železo), při problémech s játry, doléčování mononukleózy, leukemii. Jsou též velmi vhodné jako zdroj minerálů, stopových prvků a enzymů pro maminku i pro plod. Umeboshi má navíc antisep- tický i antibiotický účinek. Obsahují také velké množství železa, více než jiné ovoce.

Umepasta se v kuchyni používá jako univerzální dochucovadlo při vaření, do dressinků, rýžových, pokrmů, luštěninových paštik a zeleninových jídel.

Při přípravě sushi můžete umepastu využít stejně jako wasabi – přiměřeným množstvím potřít uvařenou rýži, která je již rozprostřená na řase, přidat další ingredience a “zamotat”.